Motto Kami

Pendidik Agen Transformasi

Ikrar Kami

Kami berjanji akan memberikan sepenuh komitmen untuk bekerja sebagai satu pasukan yang mantap

SEJARAH PERKEMBANGAN PENDIDIKAN SAINS DI MALAYSIA

18/09/2011



CADANGAN CARA UNTUK MENINGKATKAN KEBERKESANAN




KURIKULUM SAINS YANG SEDIA ADA





17 comments:

seng said...

cara kerja yang bagus.isi kandungan mudah difaham

Nur Adha Md Amin said...

blog yang kreatif... tetapi penulisan memainkan peranan yang penting untuk memudahkan pembacaan... good job!

g3.kpd3016 said...

Terima kasih atas komen yg diberikan..

Juvita Binti Soumin said...

kronologi yang teratur.. gud job.

sharifah maizura syed hamzah said...

saya suka warna warni....so saya suka baca ini....tp tulisan tak jelas sangat....

Nur Sahrizan Serman said...

sya sgt bersetuju dgn cadangan meningktkn keberkesann kurikulum sains dgn mengadakan ujian sblum dan selepas proses P&P bagi mengenalpasti tahap kefahamn pelajr.. mungkin kita boleh menggunakan set soaln yg sama bg melihat perbezaan jwapan yg djwb oleh pelajar sblum & seleps P&P..

Anonymous said...

blog yg berbentuk ilmiah...bagus!!

ieka said...

nampak macam blog ilmiah...bagus..

Hanida Nor Azlan said...

simple dan mudah difahami, menarik!. boleh tambah lagi banyak isi sebagai bonus. tahniah;)

Fatin Izzati Zainal Abidin said...

assalamualaikum...
setelah diteliti kronologi perkembangan pendidikan sains di malaysia dapat saya simpulkan bahawa sistem pendidikan sains di malaysia kini lebih baik berbanding zaman sebelum penjajahan. selepas kemerdekaan, dapat dilihat sistem pendidikan sains yang dijalankan adalah lebih kepada memberi kesedaran kepada orang ramai tentang peranan pendidikan sains tersebut dalam pembangunan ekonomi dan sosial.selain itu, dengan mengadaptasi kurikulum inovatif dari barat juga merupakan satu altrnatif baik yang dilakukan oleh pihak kementerian pendidikan. sesungguhnya apa yang telah dilakukan oleh kerajaan dan kementerian pendidikan membawa kebaikan kepada sistem pendidikan sains di malaysia.

Hasnor Izzati Che Razali said...

ASSALAMUALAIKUM
alhamdulilah pada perbincangan kuliah 19/9/2009, saya telah dapat mempelajari cara untuk postkan 'mind map' kat dalam blog ini.Terima kasih kepada ahli kumpulan saya kerana sudi berkongsi ilmu.

hasil daripada perbincangan pada kuliah tersebut,saya sangat bersetuju dengan cadangan ahli kumpulan kami bahawa ujian alat ukur pengetahuan asas bagi pelajar perlulah diadakan pada setiap tahun sebelum memulakan P&P.Dengan cara ini para guru akan lebih bersedia untuk menjalani pengajaran terutamanya bagi pelajar yang baru menjadi anak didiknya....sekian..renung2kan dan selamat beramal

tuan zakiah tuan mahmood said...

Daripada pembacaan saya, sy dapat lihat usaha kuat dari pihak kerajaan meningkatkan mutu pendidikan sains di Negara kita selaras dgn kemajuan Negara. Pelbagai usaha diambil untuk meningkatkan kualiti pendidikan sains bermula dari era penjajah dan ditingkatkan sedikit demi sedikit. Sukatan pelajaran Britain juga menjadi asas perkembangan pendidikan sains di Negara kita. Tindakan yang wajar diambil oleh pihak kerajaan memandangkan Britain merupakan Negara yg pesat membangun ketika itu. Kita dapat lihat selepas perang dunia kedua, pendidikan sains di Malaysia kian berkembang. Pelajaran sains di titik beratkan dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. Semakin byk bilangan sekolah yang menyediakan kelas matapelajaran sains. Disamping itu, kerajaaan turut memudahkan pelajar dengan menitikberatkan kelas amali yang mana lebih membantu pelajar memahami pelajaran sains. Tujuan sebenar kelas-kelas amali dijalankan supaya pelajar memahami proses-proses sains. Setiap langkah yg djalankan mempunyai matlamat tertentu contohnya projek sains sekolah rendah yang bermatlamat membolehkan kanak-kanak belajar sains dan ilmu hisab bersesuaian dengan peringkat umur mereka. Namun yang demikian masih ada kekurangan yang berlaku dalam setiap pembaik pulih diadakan namun setiap masalah yang timbul berjaya diselesaikan oleh kementerian pendidikan dengan memperkenalkan kurikulum-kurikulum baru.
Seiring dengan peredaran masa, beberapa langkah perlu diambil bagi meningktkan lagi keberkesanan kurikulum sains yang sedia ada. Pelbagai langkah boleh diambil oleh pihak sekolah dan kerajaan seperti yang telah dinyatakan di atas, namun harus diingat, guru dan muridlah yang harus memainkan peranan penting dalam memastikan langkah-langkah ini berkesan.

Mohd Aidil Ubaidillah said...

Penyampaian yang ringkas melalu peta minda...mudah difahami....

nooridayu said...

assalamualaikum..
pertama sekali tahniah atas usaha yang ditunjukkan. jurnal yang diberikan dapat dirumuskan ke dalam bentuk 'mind map' yang kreatif di samping membantu memberikan pemahaman ekstra tentang kronologi perkembangan sains..
ternyata sains merupakan satu medium terpenting untuk menjana kemajuan negara. tidak hairanlah jika para tokoh pemikir kita telah mencuba pelbagai usaha mengimplementasikan sains sejak di bangku sekolah rendah lagi..
sekali lagi syabas atas blog yang menarik!!

noorsumayahismail said...

good job for this task..tp jom same2 kita improve our skill on how to make it looks more interesting and wonderful mind map.gotcha

noorsumayahismail said...
This comment has been removed by the author.
Nur Ibtisam said...

Assalamualaikum.
Blog yang menarik dan menampakkan ilmiahnya. Isi kandungan diulas dalam bentuk ringkas dan senang difahami. Tahniah.